Tennisikonen Billie Jean King

billie jean king tennis jamstalldhetTennisikonen Billie Jean King fyllde nyligen 75 år. Under sina verksamma år låg hon på den absoluta toppen, men idag är det kanske mindre känt att hon även kämpade hårt för kvinnors lika rättigheter inom tennisen. En av dem som tagit starkt intryck av Billie Jean King är USA:s före detta president Barack Obama, vilket har påverkat hur han har uppfostrat sina döttrar.

Battle of the sexes

Att kämpa för lika rättigheter inom sportvärlden i allmänhet, och tennis i synnerhet, var en självklarhet för Billie Jean King. Redan som ung bestämde hon sig för att både bli bäst inom tennis och bana väg för kvinnor inom sporten – på samma gång. Mest uppmärksammad blev hon för den så kallade ödesmatchen när hon 1973 utmanade den före detta mästaren i Wimbledon från 1939, Bobby Riggs, i en match som blev känd som The battle of the sexes.

Storslam i segrar

Mötet hade stor betydelse för att uppmärksamma kvinnors lika rättigheter inom tennisen i och med att matchen nådde och påverkade miljontals människor. King hade en enorm press på sig, men vann överlägset alla tre seten. Under sin karriär vann Billie Jean King sammanlagt 12 Grand Slam titlar i singel, 6 Wimbledon-mästerskap, 4 US Open titlar, förutom Australien Open och Franska Öppna en gång var.

Dröm som blev sann

Billie Jean Kings dröm som ung var att alla unga kvinnor skulle ha samma möjligheter som unga män att fullfölja sina drömmar och utveckla sig inom ett område av deras eget val. Ett mål som man kan säga att hon nådde med råge. Förutom en enastående karriär lade hon grunden till det självklara i att kvinnor idag ska kunna tävla i tennis, och inom andra sporter, utan att på något sätt utsättas för diskriminering.

Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.